• Remember that stress doesn't come from what's going on in your life. It comes from your thoughts about what's going on in your life •

Andrew J. Bernstein

Mindfulness

Mindfulness is eigenlijk gewoon 'aandacht'. Aandacht voor wat er hier en nu aanwezig is.

We zijn altijd hier en nu aanwezig, maar in gedachten zijn we nogal eens met de toekomst bezig: De stress van 'Krijg ik dit werk wel op tijd af?'

En natuurlijk ook met het verleden: 'Had ik gisteren maar mijn presentatie voorbereid, dan stond ik nu niet met mijn mond vol tanden.'

Wat heb ik eraan?

Mindfulness leert je:

  • Eerder uit negatieve gedachten en piekeren te stappen
  • Regelmatig rust te pakken en het hoofd leeg te maken
  • Regelmatig een kleine interne balans op te maken
  • Eerder te signaleren wanneer er grenzen worden overschreden
  • Niet behulpzame gedragspatronen te ontdekken
  • Te luisteren naar emoties, te luisteren naar je lichaam, te luisteren naar jezelf
  • Beter om te gaan met stress en andere vervelende gevoelens
  • Beter om te gaan met stressvolle gesprekken
  • Keuzevrijheid te vergroten door minder in emoties mee te gaan

Bovenstaande zaken zijn dingen die werkelijk getraind worden in de cursus. Daarnaast zijn er ook nog allerlei positieve effecten van meditatie zoals: beter slapen, minder piekeren, minder oordelen, emotioneel minder grillig zijn, beter in je vel zitten.

De mindfulness is niet zweverig, maar heel concreet. Er is weinig theorie en het is zeker ook geen therapie. Het bestaat uit een serie aandachtsoefeningen, die samen met de groepsdynamiek van de bijeenkomsten veel inzichten oplevert.

De MBSR-cursus

Mindfulness Based Stress Reduction is dé standaardcursus in mindfulness.

Zelfzorg en je eigen grenzen bewaken zijn centrale thema's in de cursus.

De zeven pijlers van de MBSR zijn:

Niet streven / Niet oordelen / Open houding / Laten zijn / Geduld / Vertrouwen / Acceptatie

De MBSR-cursus is toegankelijk en leerzaam voor iedereen die bereid is zijn aandacht naar binnen te richten.

Een Mindfulnesscursus is de meest makkelijke manier om mediteren te leren.

Inzet

De MBSR-cursus is meer dan een gezellig meditatieavondje en het is ook zeker geen serie ontspanningsoefeningen.

Het is een echte cursus waarin de aandacht getraind wordt. Dit betekent dat er flink geoefend wordt. Als je de cursus serieus mee wilt doen, dan wordt er van je gevraagd om iedere dag zo'n 40 minuten te oefenen.


Kosten, data, locatie

De cursuskosten bedragen €300. Hiervoor krijg je de cursusbijeenkomsten (in totaal 26 uur) met koffie, thee en fris, een cursusboek en 4 begeleidings-cd's. Betaalt je werkgever? Dan vraag ik €350 excl. BTW.

Ik ben gecertificeerd categorie 1 trainer en lid van de VMBN-beroepsvereninging, waardoor trainingen onder bepaalde voorwaarden vergoed worden door de zorgverzekeraar, zie hier voor details. VMBN-registratienummer: 20181265.

We zullen altijd eerst even contact hebben om te zien of de cursus is wat je zoekt, voordat je je definitief aanmeldt.

Betalen in termijnen kan. Als je niet zoveel te spenderen hebt, maar wel een grote behoefte hebt om deze cursus te doen, dan kunnen we in overleg een lager bedrag afspreken.

De volgende cursus vindt plaats op: Dinsdag 7, 14, 21,28 mei, 4, 11, 25 juni en 2 juli mei & Zondag 23 juni.

Zie hier voor de data van de lopende cursus.

Maandagen van 19:15 tot 21:45, binnenloop vanaf 19:00.

Zondag van 10:00 tot 16:00, binnenloop vanaf 9:45.

De cursus vanaf 7 mei wordt gegeven in Ons Huis, Herman Kuijkstraat 11, zie hier.

(De lopende cursus wordt gegeven in het buurthuis in Gellicum, zie Locatie.)

Voorbereiding

Het kan handig zijn om wat ruim zittende kleding te dragen waarin je je makkelijk kunt bewegen. Doe niet te dunne sokken aan en als je het snel koud hebt kun je een dekentje of extra trui meenemen. Matten en kussens zijn aanwezig.

Extra: Gratis Zen tijdens mindfulness

Wil je extra oefenen gedurende de loop van de mindfulnesscursus, dan kun je als deelnemer van de mindfulness gratis deelnemen aan de zenmeditatiegroep op de donderdagavond in Geldermalsen, gedurende de 8 weken dat de mindfulnesscursus loopt.