• De boeddhaweg bestuderen is het zelf bestuderen •

Eihei Dōgen, 1233

Big Mindfulness - vervolg op mindfulness

Verdiepingscursus: mindfulness en verder. Vanaf maandag 20 mei.

Mindfulness stelt je in staat om de werking van je eigen geest van een afstandje te bekijken en te bestuderen.

En wat vind je dan?

Spirituele tradities hebben veel te zeggen over wat voor ontdekkingen je zou kunnen doen door je eigen geest, jezelf, te bestuderen.

Deze vervolgcursus op de mindfulness gaat precies hierover: Wat hebben het Boeddhisme, Zen en andere contemplatieve en non-dualistische stromingen ons te leren, waar mindfulness ophoudt?


Wat we gaan doen?

Wellicht het prettigste aan de mindfulnesscursus in groepsverband is dat je iedere week samenkomt en lekker oefent, deelt en er helemaal mag zijn.

  • Tijd voor jezelf, zonder meer.
  • Lekker veel samen oefenen, zonder iets te moeten
  • Het hele Big Mindproces doorlopen, vandaar de titel 'Big Mindfulness' (lees verder over Big Mind)
  • Het begrip van mindfulness verdiepen door nieuwe oefeningen en theorie
  • Teksten en onderricht van Boeddhistische en andere leraren bestuderen
  • Hoofdthema’s uit spirituele tradities bestuderen: Lijden, Vergankelijkheid & Geen zelf, Eenheidservaring, Compassie
  • Via Big Mind/Voice Dialogue, begeleide meditaties en andere oefeningen deze thema’s van binnenuit direct ervaren.

Wat kost het en wat krijg je?

De cursus duurt zes lessen van 2,5 uur: maandag 20 & 27 mei, 3, 10, 17 & 24 juni. Van 19:15 - 21:45, inloop vanaf 19:00.

Koffie, thee en fris is inbegrepen.

Je krijgt iedere week een hoofdstuk van het cursusboek.

Hierin staat een eigen toelichting op het onderwerp van de week en er staan teksten over het onderwerp in van bekende leraren en schrijvers.

De kosten zijn €150.

Als de kosten je belemmeren om mee te doen, dan kunnen we in overleg een ander bedrag afspreken.

Het wordt gegeven in het buurthuis in Gellicum, dat is hier.

Wat wordt er van je verwacht?

Vooral nieuwsgierigheid, openheid en een kritische, onderzoekende geest.

Oefenen: Zorg voor een regelmatige beoefening, zo'n 30 minuten per dag.

Lezen: Er is meer leesvoer dan bij de MBSR, zo'n 30 - 60 minuten per week.

Het is belangrijk om zelf een mindfulness- of meditatiebeoefening te hebben, om de onderwerpen die we behandelen te verwerken, verdiepen en bestendigen. Daarom is het belangrijk dat je al een MBSR of vergelijkbare training hebt gedaan, waarin je mediteren hebt geleerd.

Zit je beoefening de laatste tijd in het slop? Geen probleem! We zullen de eerste les de essentie van mindfulness herhalen zodat je in de daaropvolgende week je beoefening weer op kunt pakken.


Contact

Wil je overleggen, heb je vragen, of wil je meedoen? Geef het door via het contactformulier.

En laat het me ook weten als je geïnteresseerd bent maar niet kunt op de geplande data.